torsdag 4 juni 2009

Mindfulness

Mindfulness betyder att vara närvarande i nuet.
Det är inte alltid så lätt det inte.

Kursen jag går på en gång i veckan är frivillig och ger väl inget direkt på pappret men spirituellt är den jättegivande. Idag var jag där och vi fick några riktlinjer av Cecilia som höll i dagens timmar som jag tänkte följa idag. Tänkte dela med mig lite.

"Stärk självkänslan dagligen med Kraftsamling och Positiv Fokus"

"Starta dagen" har jag redan gjort så det kan jag inte göra nu, "någon gång under dagen" är lite sent påkommet nu också så jag tar "avsluta dagen" -övningen/uppmaningen eller hur jag nu ska kalla det. Kan hända att det låter lite flummigt, och det är det nog också ;)

_ _ _

Skriv:
1. Fokusera på dagens höjdpunkter.
2. Uppskatta dina egenskaper.
3. Tacka för att det goda du har i ditt liv; dina talanger, egenskaper, ditt hem, vänner osv.
4. Dra tillbaka din kraft och önska alla andra allt gott i livet.

_ _ _

1. En av dagens höjdpunkter var när jag och Pierre gosade ner oss med Neo i våra knän i soffan. En annan var när Matilda ringde och när hon sen också kom hit för att ses lite. Frida ringde mig och vi fick en pratstund på 45 undebara minuter. Och kanelbullestunden i fikarummet i garaget med Sandra, Jessica och Rikard var attans så trevlig!

2. Jag körde bil till stan, jag uppskattar mitt körkort. Jag var hundvakt, jag uppskattar att jag klarar av det. Jag städade i köket och fixade iordning, jag är tacksam för att jag kom på ett nytt vis att ha köksbordet på, då kände jag mig kreativ.

3. Jag tackar för att min familj och min pojkvän mår bra. Jag är tacksam för min goda hälsa. Jag är tacksam för att jag får kärlek i mitt liv, både från vänner, familj och pojkvän. Och precis i detta nu är jag tacksam för att jag har en filt att linda in mig i då jag fryser så mycket.

4. Jag önskar alla gott här i livet.


Så, prova ni med. Man har allt ett litet leende på läpparna efteråt och det är så skönt att gå och lägga sig glad och inte sur/ledsen/arg/missnöjd eller vad det nu kan vara för tråkig känsla.

Säger som Hanna,
Hopp & Hepp!

Inga kommentarer: